12/19/2016

Please reload

Recente Posts

Relaxatwork | Een impressie van een stoelmassage

01/31/2017

1/3
Please reload

Uitgelichte Posts

8 Tips voor meer positiviteit op je werk

08/26/2016

 

Positief denken is waardevol. Mensen die positief denken zijn gelukkiger, gezonder, gezelliger en erg inspirerend. Wie verkeert er niet graag in de buurt van een positief ingestelde collega? Immers een collega die altijd negatief is, haalt ook bij jou de werkenergie weg. 

Een positieve instelling op je werk heeft bovendien veel invloed op jouw succes. 
Een positieve werkhouding kan je helpen om een promotie te krijgen, projecten te laten slagen, doelstellingen te halen en niet geheel onbelangrijk: je meer te laten genieten van je werk. 
Veel mensen kunnen een positieve werkhouding niet opbrengen, vooral degene die zijn of haar werk niet leuk vindt. Hoe kun je een positieve werkhouding houden ondanks dat je het werk dat je doet, niet leuk vindt?
 

In dit artikel geef ik je 8 tips om positief te blijven op je werk.
 

Tip 1 : Rapporteer problemen snel en professioneel.
Niemand houdt van een pessimist, maar als er een duidelijke reden is, waarom je het moeilijk vindt om positief te blijven op je werk, geef je leidinggevende dan aan wat jouw probleem is. Immers als je niet over jouw probleem praat, kan de oorzaak ook niet opgelost worden. 
Indien je het bespreekbaar maakt, blijf dan professioneel. Vermijd roddelen over je collega’s of passief agressief gedrag. En realiseer je dat veranderingen niet ineens bewerkstelligd kunnen worden. Ga niet alleen met een klaagzang naar je leidinggevende, maar met voorgestelde oplossingen die voor iedereen goed zouden kunnen werken.

 

Tip 2: Behandel collega’s met respect.
Het is altijd makkelijker om positief op je werk te zijn als de werksfeer en je collega’s leuk zijn. Als je je collega met respect behandelt en je je best doet om hun mening ook te respecteren, zal de werkrelatie ook minder gespannen zijn. Je hoeft niet iedereen op je werk leuk te vinden om een positieve houding op je werk te hebben!

 

Tip 3: Herken negatieve gedachtes.
Misschien realiseer je niet eens dat je een negatieve houding op je werk hebt. Start met het bewust waarnemen van je gedachtes, woorden en acties. Let eens op de momenten dat je “nee” zegt zonder een reden, je denkt dat je iets niet kunt, twijfelt over jouw kunnen, of je boos bent als je een taak erbij krijgt. Denk eens aan wat er zou gebeuren als je jezelf dwingt om op een andere, positieve manier naar dezelfde situatie te kijken: “ja” zeggen, geloven dat je iets wél kunt, zelfvertrouwen hebben in je mogelijkheden en je blij voelen om een taak of opdracht uit te voeren.
Ook al kun je niet iedere negatieve emotie die je hebt, veranderen, start alvast met het opmerken van deze emoties en bedenk of ze wel of niet gerechtvaardigd zijn.

 

Tip 4: Werk aan je stressniveau
Vaak is er een wisselwerking tussen onze houding op het werk en de situatie thuis. Als je stress hebt door je huwelijk of relatie, je kinderen, je financiële situaties of andere problemen, dan is het (soms) moeilijk om positief te zijn op je werk. Het tegenovergestelde is ook het geval: als je veel stress ervaart op je werk en deze je in een slecht humeur brengt, neem je deze stress mee naar huis en heeft het vaak weerslag op de reactie naar jouw familieleden. 
Bekijk eens je hele stresssituatie en merk op welke dingen in je leven ervoor zorgen dat een positieve instelling bemoeilijkt wordt. Te weten waar jouw stress vandaan komt en hier iets mee te doen, kan helpen om weer meer plezier in je werk te krijgen. Soms is het verstandig om een coach hiervoor in te schakelen.

Tip 5 : Werk naar een nieuwe baan.
Als je je baan echt niet leuk vindt en iedere dag met tegenzin naar je werk gaat, waarom doe je het werk dan nog?
De meeste mensen zeggen: “Geld”, maar ongeacht de situatie, kun je starten met het zoeken naar een job waar je meer voldoening uit haalt of waar je wél blij van wordt. Als het de organisatie is die je niet leuk vindt, begin dan met het actueel maken van je Curriculum Vitae en start met zoeken van een andere baan en werkgever. 
Als het de functie is, laat je dan van je beste kant zien. Denk en doe actief mee en zet je voor de 100% in, zodat je baas niet om je heen kan en je opgemerkt wordt en je in aanmerking komt voor een promotie en groei. Als het hele bedrijfsleven je tegenzit, ga dan terug naar school. Ook al duurt het lang doordat je alleen in de avonden en weekenden kunt studeren. Werk dan naar een diploma toe in de richting die je wilt inslaan, waar je passie ligt.

Tip 6 : Stel doelen. 
Ook kun je stress ervaren doordat je werkt onder je niveau of helemaal geen uitdaging ziet in je werk. Eén van de beste manieren om de negatieve gevoelens en het idee dat je toch niets belangrijks doet, te doorbreken, is een gesprek aan te gaan met je manager. Maak samen een aantal realistische uitdagende doelen. Wat wil je wekelijks bereiken? Waar wil je graag over 3 maanden zijn? Zes maanden verder? Welke successen wil je schrijven? Denk daarbij niet alleen aan kleine doelstellingen, maar ook op grotere schaal. Wat betekent het voor jouw organisatie als jij die doelstellingen bereikt? Praat hierover met je baas en zie hoe jouw inzet en bijdrage een verschil kunnen maken! Bekijk iedere 6 of 12 maanden je doelstellingen om op koers te blijven en maak nieuwe doelstellingen. Een bijkomend voordeel is, dat je een basis hebt om een promotie te vragen.
 

Tip 7: Slaap genoeg.
Voel je je niet af en toe chagrijnig of kribbig als je moe bent? Als je te weinig geslapen hebt, is het heel goed mogelijk dat je heel hard moet werken om een positieve instelling te houden. 
Heb je problemen met opstaan ’s ochtends of krijg je in de middag een inzinking op je werk? Beide zijn een indicatie dat je te weinig slaap hebt gehad. Sommige mensen hebben maar 4-5 uur slaap nodig, anderen 9 of 10 uur om uitgerust te zijn. Ga niet uit van de gedachte dat je in het weekend wel “bijslaapt”. Het is zelfs beter om in het weekend je normale slaapritme aan te houden. Dus niet lang uitslapen, maar in je dagelijkse ritme blijven. Ga vroeger naar bed, zodat je de slaap krijgt die je nodig hebt om je positief te voelen.

Tip 8 : Smile! 
Wist je dat gewoon simpel lachen, zelfs als je je niet happy voelt, je automatisch in een betere stemming brengt? Ons brein kent geen verschil tussen een “echte” en een “namaak” lach. Wanneer we lachen wordt het gelukshormoon endorfine aangemaakt. Endorfine kan ons een gevoel van geluk of zelfs euforie geven. Ook werkt endorfine kalmerend en pijnstillend. Met deze wetenschap zijn ook de CliniClowns opgericht om zieke kinderen in ziekenhuizen meer te laten lachen.  

 

Voel je je vaker negatief op je werk, probeer je dan te herinneren dat een glimlach wonderen doet. Smile naar een medewerker die voorbij komt in de hal. Smile als je de klant een antwoord geeft en smile eens naar jezelf! JA, dit kan echt helpen om een positievere instelling op je werk te krijgen. Tevens zullen andere mensen denken dat je positief en vriendelijk bent. Indien iemand positief is, steekt dat andere mensen aan om een (ook) positievere houding aan te nemen. Dit betekent dat indien zij (door jou) in een blijde stemming komen, zij graag in jouw gezelschap willen verkeren en dat het voor jou ook makkelijker is om je negatieve gevoelens los te laten.

Lachen is het beste anti-stressmiddel dat er is!!!


Wil je zelf eens ervaren wat een workshop lachyoga op je werk met jou en je collega’s doet? Neem dan contact op met Relaxatwork voor de mogelijkheden, nadere informatie of het maken van een geheel vrijblijvende afspraak.
www.relaxatwork.nl

Heb je zelf nog andere tips voor de lezer? Plaats deze dan in onderstaand commentaarveld.

Mijn vraag aan jou:
Op welk gebied ga jij actie ondernemen om meer positiviteit tijdens je werkdag te creëren? 
Plaats jouw actie alsjeblieft in het commentaarveld onderaan deze pagina.
 

PS. Deel dit artikel VANDAAG nog, zodat anderen in jouw netwerk ook van dit artikel kunnen profiteren. WANT: als iedereen vandaag positiever is dan gisteren, is de totale sfeer op het werk heel anders! Wie wil er niet fluitend naar het werk gaan en met veel energie werken?
"De gelukkigste mensen zijn de mensen die houden van wat ze doen".

 

Deel op Facebook
Deel op LinkedIn
Please reload

Volg ons op:
Please reload

Zoeken via de Tags
Please reload

Archief
  • Facebook Basic Square
  • LinkedIn Social Icon